Een kleine greep uit onze programma's...

Flemish baroque treasures unveiled (W.G. Kennis & Ch. Drymans)

Verborgen schatten uit de Vlaamse barok

Utopia & Euterpe Baroque Consort / Bart Rodyns

St.-Gummarus of Lier, patron of broken legs and broken hearts is also the patron of the St.-Gummarus church in Lier. In this St-Gummarus church Euterpe Baroque Consort and Utopia will make you discover some musical jewels (unjustly forgotten) composed by the 18th century Master of Chapel Gommaar Kennis and of his devout contemporary Christoffel Drymans. This program has been recorded, CD-release september 2016, label Phaedra.

Utopia ensemble: 6 singers (S-S-A-T-B-B), more info: www.utopia-ensemble.be

Euterpe Baroque Consort: 2 violins, cello, double bass, organ

Carneval in Venice (The Masks of Commedia dell’Arte)

The music from Venice of the 17th Century is full of various vibrant faces, colors, textures. It is joyful, lamenting, rapturous, reflecting... This program will musically paint for you the masks of many Commedia dell’Arte characters: Arlecchino, Pantalone, Pulcinella, Pierrot... Music of Uccellini, Castello, Frescobaldi, Merula, Marini.

4-5 musicians: violin, recorder, trombone (optional), cello, harpsichord  

possibility with 4 musicians: 2 violins, cello, harpsichord

Si dolce e il tormento

The history of music, literature, and art is filled with stories of star-crossed lovers and the sweet pangs of love. This program will take you to the courts and castles of 17th Century Italy where these stories abound. Love songs and rapturous instrumental music by Sances, Strozzi, Castello, Monteverdi....

5 musicians: Soprano, 2 violins, cello, harpsichord

Complete (6) Handel organ concertos Op.4

The Handel organ concertos Op 4, HWV 289–294, refer to the six organ concertos for chamber organ and orchestra composed byGeorge Frideric Handel in London between 1735 and 1736 and published in 1738 by the printing company of John Walsh. Written as interludes in performances of oratorios in Covent Garden, they were the first works of their kind for this combination of instruments and served as a model for later composers.

*No (decent) organ at your Concert Hall/Church? NO problem: soloist Bart Rodyns has a nice transportable chamber Organ  (Jos Moors 2013)  and takes care of everything*

To be or not to be?

Een in 1991 gepubliceerde lijst, de zogenaamde "Shakespeare Music Catalogue", bevat meer dan 20.000 titels van “Shakespeare-muziek”. Shakespeare’s toneelstukken bevatten talrijke fragmenten die gezongen behoren te worden en waarvoor componisten van zijn tijd melodieën of verdere bewerkingen hebben geleverd. Bovendien is er bijna geen enkel toneelstuk van Shakespeare dat niet ooit bewerkt is als opera... Kortom genoeg schitterend materiaal te vinden bij oa G.F. Handel (bvb Julius Caesar), H. Purcel (bvb The FairyQueen en The Tempest) maar ook te vinden bij tijdgenoten als J. Blow, J. Dowland ea. Tijdens dit concert krijgt u "een –relatief- kleine", maar wel zeer afwisselende selectie van deze "Shakespearemuziek" te horen.

Bezetting - 5 musici : Sopraan, 2 violen, Viola da Gamba & Klavecimbel

Biber's Mysterie

Biber’s Rozenkrans sonates gelden als het absolute hoogtepunt in virtuoze Scordatura-muziek voor de viool. Dit programma brengt ons naar de kathedraal van Salzburg  anno 1676 alwaar deze sonates werden uitgevoerd. Een reis terug in de tijd, in zijn kleur, haar mysterie ... De Amerikaanse violiste Maia Silberstein en klavierspeler Bart Rodyns zijn een goed op elkaar ingespeeld duo. Hun eerste ontmoeting was tijdens het MAFestival 2007 waar ze met groot succes concerteerden met het programma ‘Il Canto d’Orfeo’. Samen zullen ze dit Mysterie onthullen!

Bezetting - 2 musici : viool, orgel/klavecimbel

Concerto delle Donne

Het hier samengestelde programma verwijst naar de drie gevierde zangeressen aan het 16e eeuwse hof van de hertog van Ferrara. Hij was zo'n bewonderaar van de vrouwenstem dat hij een “concerto delle donne” samenstelde, bestaande uit de beste sopranen, over gans Italië bekend vanwege hun prachtige stem en hun mogelijkheden om de meest uitbundige ornamentaties uit te voeren. Zonder aanspraak te willen maken op dezelfde faam en exclusiviteit voert het Euterpe Baroque Consort in dezelfde traditie motetten en madrigalen (solo, 2-en 3 stemmig) van o.a. Claudio Monteverdi en Geacomo Carissimi. Deze werken worden afgewisseld met instrumentale parels!!!

Bezetting - 5 musici : 3 sopranen, cello, orgel/klavecimbel

G.F. Handel & M. Corrette: dé Klavierconcerti (verschenen op CD, februari 2015)

2 topcomponisten, 4 klavierconcerti, 1 orgel, 1 klavecimbel & een groep strijkers, pure barok! G.F. Handel was in zijn tijd vermaard onnavolgbaar als organist en improvisator. Toen hij zich permanent ging vestigen in Londen begon Handel al snel enkele reeksen orgelconcerti uit te geven, enerzijds om periodes tussen twee grotere werken te overbruggen, anderzijds om met zijn eigen naam als solist publiek naar oratoria en opera's te lokken. Zijn Franse tegenhanger M. Corrette speelde eveneens een prominente rol bij de ontwikkeling van het klavierconcerto in Frankrijk. Zijn 6 concerti (op.26) werden amper 20 jaar later gepubliceerd. Bovendien reisde M. Corrette voor 1773 naar Engeland waar hij ongetwijfeld over het fenomeen Handel hoorde vertellen.

Bezetting - 6 musici : solo orgel/klavecimbel, 2 violen, alto, cello & contrabas

 

Music for a while...

Henri Purcel & Michel Lambert, Engeland & Frankrijk, Londen & Parijs, Yes & Oui, Veel tegenstellingen maar, de link tussen beide componisten wordt echter gevonden in het feit dat de muziek van Henry Purcell de ultieme versmelting is tussen de Engelse traditie en de allernieuwste baroktrends uit Frankrijk en Italië. Deze versmelting van stijlen vinden we eveneens bij Michel Lambert, ongetwijfeld de meest vruchtbare Franse componist van de 2de helft van de 17de eeuw... Beiden componeerden intieme songs voor vaak één solist en basso continuo, zoals Purcels meditatieve "Music for a While" en het melodisch rijkelijk versierde "If Music Be the Food of Love", zo ook Lambert's emotionele "Ma belle, si ton ame" of het galante "Ombre de mon Amant".

Bezetting - 3 musici : countertenor, cello, klavecimbel (uitbreidbaar met 2 violen)

 

Ospedale della Pietà

De ‘Ospedali’ in Venetië waren geen hospitalen, maar weeshuizen, waar niet alleen wezen zich bevonden, maar ook vondelingen o.a. van courtisanes die in hun beroep geen kinderen konden opvoeden. De Ospedali werden in plaats van liefdadige instellingen steeds meer luxueuze kloosterscholen, waar Venetiaanse patriciërs hun dochters, waar ze bij een huwelijk liever geen bruidschat voor wilden betalen, heen brachten als een soort kloostervoor-opleiding. Musiceren was in deze opleiding belangrijk en hoorde bij de ‘stand’. Hun muziekuitvoeringen speelden een belangrijke rol in de stad én ze leverden de instelling geld op. Vivaldi, priester en violist was verbonden aan het Ospedale della Pieta en componeerde hiervoor zijn belangrijkste concerten en cantates. Zo ook oa Legrenzi, Caldara, Galuppi, D. Scarlatti en Hasse.

Bezetting - 5 musici : sopraan, 2 violen, cello en klavecimbel

 

Stabat Mater

Stabat Mater vertelt het schrijnende verhaal van een moeder die haar zoon op vreselijke wijze verliest aan de onbegrijpelijke grillen van de maatschappij. Pergolesi schreef het meest bekende Stabat Mater. Hij kreeg in 1736 de eer en opdracht om het Stabat Mater gecomponeerd door Alessandro Scarlatti dat tot dan toe elke Goede Vrijdag in Napels was opgevoerd, te vervangen. Vivaldi schreef een substantieel aantal werken voor solostem; het beroemdste daarvan is het Stabat mater dat hij in 1712 schreef. Het minst bekende van deze 3 is ongetwijfeld de zetting van Giovanni Felices Sances. De première van dit werk vond niet plaats in een kerk of kathedraal maar aan het hof van Wenen meer bepaald in de privé kapel van Keizer Leopold 1. Intiem in al haar grootsheid… 

Bezetting - 8 musici : countertenor, sopraan, 2 violen, alto, cello, contrabas & orgel