Euterpe Baroque Consort

De griekse god Apollo was vaak omringd door de negen muzen.

Het waren de dochters van titanide Mnemosyne en Zeus. Eén van hen was Euterpe, de blije muze van de muziek en de lyrische poëzie.

 

Het Euterpe Baroque Consort werd in 2007 opgericht onder impuls van artistiek leider Bart Rodyns.  Dit flexibele ensemble bestaat uit een select gezelschap van professionele zangers, solisten en instrumentalisten, die op een historisch doorleefde manier ambassadeur zijn van boeiende barokmuziek.   

                                                                                                                       

Zeer snel won dit jonge ensemble het vertrouwen van verscheidene concertorganisatoren.  Zo waren ze bijvoorbeeld te gast tijdens Het Festival van Vlaanderen, Musica Divina, Cloppenburger Kultursommer, MuziekPodium Zeeland, Fort4 klassiek, Museumnacht Antwerpen, Festival der Voorkempen enz.

Het ensemble speelde tijdens  'Klara in het Paleis 2008 en 2009', die beide live werden uitgezonden. Euterpe Baroque Consort opende Klara in Izegem met Biber’s 23-stemmige Missa Bruxelensis en creëerde een nieuw Stabat Mater (Hawar Tawfiq) ism Capella Pratensis voor de Stabat Mater stichting te Oirschot.

In februari 2015 verscheen hun eerste CD met 4 barokke orgelconcerti van G.F. Handel & M. Corrette.                                          

 

Musici

Orgel /klavecimbel /artistieke leiding : Bart Rodyns

Sopranen: Lore Binon, Sarah Van Mol, Laurence Servaes

Viool: Maia Silberstein, Martine Beernaert, Annelies Decock
Viola: Esther van der Eijk
Cello: Tine Van Parys, Herlinde Verheyden
Contrabas: Lode Leire

Aangezien bij elk programma een ideale bezetting hoort wordt deze vaste kern musici soms verkleind of uitgebreid...

 

Pers

“…Het hoogtepunt van de ganse Klaradag was wat mij betreft op kwalitatief vlak het barokensemble Euterpe.  Ze wisten een grote vakbekwaamheid te koppelen aan een duidelijk bewust gekozen fragiliteit”…  (Knack, Klara in ’t Paleis, BOZAR, Un florelegio della musica Italiana 2008)

 

“…Het Consort is een voorbeeld voor alle barokensembles: Euterpe streeft niet alleen perfectie na, er wordt goed naar elkaar geluisterd en het samenspel is boeiend. De vertolkingen waren dynamisch en stijlvol. De wijze waarop Euterpe musiceerde werkte aanstekelijk. Niets werd aan het toeval overgelaten, alle versieringen klopten, de fraseringen waren verzorgd en de agogiek  was prima. Gewoon een genot om te luisteren, ontspannend en warm”… (PZC NL, J.Vergouwen,  Ospedale della Pieta, Muziekpodium Zeeland Veere NL 2013)

 

“…Toch was er verbinding tussen het Gregoriaans en de Koerdische klanken. In puurheid en de suggestie van de oneindigheid, aangrijpend en eerbiedig. Dat laatste woord was ook van toepassing op de geconcentreerde uitvoering door Euterpe Baroque Consort en Capella Pratensis”…

(Eindhovens Dagblad, Stabat Mater’s –Creatie H. Tawfiq & Pergolesi, Stabat Mater Stichting Oirschot 2013)

 

“…Tijdens de interludia ervoer ik zowaar een tedere knipoog en een lieve glimlach naar de ziel. Het applaus duurde en bleef maar duren en toverde bij alle uitvoerders een tevreden glimlach op het gelaat. Een glimlach die zij dubbel en dik verdienen, want misschien was ik die zondag 1 april wel écht getuige van ‘Vlaanderens mooiste’ “… (Nieuwsblad, F. Verbiest, Antwerpen,  Bach motetten 2012)

 

“…dat de wegen met rozen bestrooid zijn voor dit ensemble, staat in de sterren geschreven. Euterpe is barokke perfectie in de pure zin van de barok en niet in de zin van 2010. De orgelcontinuo, strijkers en blazers vormen een zeer wel afgewogen geheel dat elke miniemste aanduiding van de dirigent nauwgezet volgt en dit geeft een weelde aan muzikaliteit in al haar vormen”… (Klassiek Centraal, Sint-Niklaas, Haydn programma 2010)

 

“…Transparante 4 seizoenen… Een grote verassing was het Concerto voor orgel van M. Corrette. De samenspraak tussen Euterpe BC en de solist klonk erg virtuoos. De dansen kwamen vrolijk en levendig over. Overtuigend gespeeld!”… (Zeeuwse Courant,  4 seizoenen, Jacobskerk Vlissingen 2012)

 

"...Dit is geen eendagsvlieg en geen clubje liefhebbers van wat samen barok spelen. Het ensemble is zeer professioneel en musiceert in een ontspannen sfeer de muziek dienend. En wie zal me tegenspreken dat zo'n programma eigenlijk wel op een cd mag vastgelegd worden door dezelfde uitvoerders? Wie er bij was zal het beamen en zal met plezier zo'n cd aanschaffen. Lees je mee beste Euterpers"... (Klassiek Centraal, Handel Organ Concertos, Lier Begijnhofkerk 2011)

Artistieke leiding Bart Rodyns

Bart Rodyns behaalde aan de Academie van Lier de prijzen Pro Musica, Jos Van Looy, Victor Van Hemel en de Medaille van de Stad Lier, tevens werd hij er laureaat van de Ottoboni kamermuziekwedstrijd. Aan de Antwerpse kunsthumaniora behaalde hij het diploma Klassieke Muziek (orgel-klavecimbel) bij D.Van Handenhoven. Daarna studeerde Bart aan de conservatoria te Antwerpen en Maastricht (NL) bij D.de Rooij, H. Leenders, J.Verdin en M.Verheggen. De opleiding “Master of Music” Uitvoerend en Docerend Musicus (orgel en theorie) sloot hij af met grootste onderscheiding. Verder verdiepte hij zich in verschillende stijlen bij oa. Naji Hakim (Parijs) en Andrea Marcon (Italië).

 

Bart won herhaaldelijk prijzen op verschillende (inter)nationale wedstrijden te Birmingham (UK), Leiden (NL), Brussel, Halle, Kortrijk… Hij maakte opnames voor de Belgische, Duitse, Nederlandse, Franse, Deense en Praagse radio en werd genomineerd voor Klara’s muziekprijzen 2010. In 2014 werd hem een ‘gouden label’ uitgereikt. Zijn concertcarrière bracht hem in de meeste landen van Europa en de USA.

 

Bart is artistiek leider en klavierspeler van het gerenommeerde Euterpe Baroque Consort. Dit vocale en instrumentale ensemble van professionele internationale musici brengt authentieke muziek op historische instrumenten. Hoogtepunten zijn het openingsconcert van Het Festival van Vlaanderen, Klara in 't Paleis en Klara in Izegem. Zopas verscheen er een CD met 4 orgelconcerti van G.F. Handel en M. Corrette.  Daarnaast richtte hij met tenor Jan Van Elsacker het ensemble Il Trionfo op en werkt hij vast samen met het vermaarde ensemble Oltremontano onder leiding van Wim Becu. Eind 2013 wekten Hendrickje van Kerckhove, Bart Rodyns, Eliot Lawson en Lode Leire het historische ensemble ‘The Party’ (1860) weer tot leven met in de erg originele bezetting ook het drukwindharmonium.

 

Bart streeft ernaar om elke muziekstijl zoveel mogelijk uit te voeren op historische instrumenten en is een “klavierspeler” in de brede zin van het woord. Hiervoor doet hij dikwijls beroep op zijn eigen instrumentarium : klavecimbels (Ruckers en Delin replica’s), kistorgels (Moors 2012 en Skrabl 2013), Erard tafelpiano (1803), Mustel Kunstharmonium (1913) en 19de eeuwse harmoniums (Debain, Alexandre). Ook in deze optiek is Bart organist-titularis van het Forceville -orgel (+/- 1720) te Broechem. Zijn repertoire omvat muziek van de renaissance tot hedendaagse muziek met o.a. de integrale orgelwerken van F. en L. Couperin, J. Pachelbel, C. PH .E. Bach, J. Brahms en F. Liszt en de orgelconcerti van G.F. Haendel. Meermaals was Bart solist met gerenommeerde orkesten met werken van o.a. Haendel, Brahms, Haydn, Salieri, Mozart, Bach, Corrette, Poulenc… .

 

Meer Info: www.bartrodyns.com